Rabarber - veelzijdige groente

Alles wat je wilt weten over rabarber

Rabarber

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat rabarber een fruitsoort is, omdat het vrijwel altijd wordt verwerkt tot jam of dessert. Het is toch écht wel een groente, en deze kleurrijke soort is nu op zijn hoogtepunt. Jawel, het is rabarberseizoen! De rheum rhubarbarum bevat enorm veel vitaminen en mineralen, dus die zetten we even voor je op een rijtje:

  • Magnesium;
  • Kalium;
  • Calcium;
  • B-vitamines;
  • C-vitamines;
  • K-vitamines.

Boerenkool staat bekend om het hoge percentage vitamine K, maar ook deze seizoensgroente bevat maar liefst 24% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Ook is rabarber een goede bron van vezels én bevat het maar liefst 13% van de ADH voor vitamine C.

Gezondheidsvoordelen

Wij zouden onszelf niet zijn als we de gezondheidsvoordelen niet zouden benoemen. De stof amou-emodine, die deze groentesoort bevat, heeft een ontstekingsremmende werking. Het wordt in vele culturen dan ook ingezet als natuurlijke remedie tegen verschillende kwalen. Wat ook zeker een voordeel is, is dat je van deze groente niet zo snel dik zult worden. Het bevat zeer weinig calorieën! Daarbij versterkt het ook nog eens ons immuunsysteem, dus plant het nu nog in je moestuin!

Recepten

We zijn zelf al lekker aan het creëren geweest met deze rode, zoete stengels. Er zijn ontzettend veel creatieve recepten te vinden, maar wij vonden deze op de site Madebyellen.nl toch wel erg inspirerend. Enjoy!

Laat een reactie achter